Borlänge kommun
Växel: 0243 - 740 00
Öppettider: 07:30-16:15
Konsumentvägledare
Kristina Axelsson
0243 - 759 06
Telefontider
Måndag: 10:00-12:00
Tisdag: 10:00-12:00
Torsdag: 10:00-12:00
Dela sidan på sociala medier

Konsumentvägledning

Om du har en fråga om dina rättigheter som konsument kan du kostnadsfritt kontakta vår konsumentvägledare vid Konsument Borlänge.

Konsument är du när du som privatperson handlar varor eller tjänster av ett företag. Vi lämnar alltså inte råd när det gäller köp mellan privatpersoner eller köp mellan två företag.

Som boende i Borlänge kan du få:

  • Information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument utifrån det avtal du har ingått med ett företag.
  • Vägledning i hur du gör en reklamation samt få råd om instanser där ditt ärende kan prövas.
  • Råd inför vissa köp av varor och tjänster. Det kan exempelvis gälla råd inför köp av hantverkstjänst, val av elhandlare, val av telefonoperatör eller köp av bil hos bilhandlare.

Några goda råd

Tänk efter en extra gång innan du genomför ett köp.

  • Läs avtalet, även det finstilta, innan köpet
  • Även muntliga avtal är bindande!
  • Tänk på att fjorton dagars ångerrätt kanske inte alltid gäller, t.ex. vid s.k. hybridförsäljning, då en "monter" finns permanent placerad i ett köpcenter. Där är rättsläget ännu oklart
  • Upprätta ett skriftligt avtal med hantverkare
  • Spara ALLTID kvittot! Du har rätt att reklamera en felaktig vara i tre år efter köpet
  • Betala alla räkningar i tid, dvs några bankdagar innan förfallodagen
  • Fundera på om du räknas som konsument eller näringsidkare vid ditt köp, som konsument har du större möjligheter att exempelvis ångra ett köp.

Kontakt Konsumentvägledare

Kontaktuppgifter hittar du överst på sidan. Mejla gärna om det är svårt att komma fram på telefonen.

Några nyttiga länkar till konsumentråd hittar du nedan:

Fel på varan, vad göra?

Läs om vilka rättigheter du har som kund.

Nedläggningen av kopparnätet används för att lura äldre

Den senaste tiden har Telekområdgivarna sett en markant ökning av klagomål på försäljning av ny teknik för fast telefoni. Det handlar om säljare som felaktigt påstår att kopparnätet ska läggas ner på orten och att konsumenten därför måste byta operatör och teknik, till exempel till mobil hemtelefoni eller bredbandstelefoni.

Nyheter från Konsumentverket


EU:s konsumentmyndigheter ställer krav på Volkswagen efter dieselskandalen

Postat:

Konsumentverket, tillsammans med andra konsumentmyndigheter inom EU, ställer nu krav på Volkswagen efter fusket med dieselbilar.
Konsumentverkets beräkningar av matkostnader har uppdaterats

Postat:

Vid en översyn av Konsumentverkets beräkningar av matkostnader upptäcktes att en felaktighet smugit sig in. Summorna för samtliga matsedlar har nu höjts.
KO stämmer hälsokostföretag för otillåtna hälsopåståenden

Postat:

KO vill få ett förhandsavgörande från EU-domstolen om hur övergångsbestämmelserna ska tolkas.

Sidan senast uppdaterad