Profilbild:Fyra tjejer i centrum. Foto: Ulf Palm
50 000 borlängebor
Konsumentvägledning

Ny webbtjänst ger drabbade resenärer svar

Vad har jag rätt till? Det frågar sig många resenärer när en resa blir försenad eller ställs in. Ofta är det svårt att veta vilken rätt till hjälp och ersättning man har när något händer. Därför lanserar nu Konsumentverket webbtjänsten Klagoguiden Resor som ska hjälpa resenärer.

Klagoguiden Resor finns på Konsumentverkets webbplats och är till för resenärer som drabbats på något sätt när de rest med flyg eller tåg. Det kan handla om förseningar, inställda resor, nekad ombordstigning eller att något hänt med bagaget.

När en besökare går in i Klagoguiden Resor får han eller hon svara på olika frågor för att beskriva det som har hänt. Efter några klick får besökaren sen svar på vad han eller hon kan ha rätt till och vart man ska vända sig för att få det man har rätt till.

Det finns gott om lagstiftning som skyddar resenärer men den kan vara svår och snårig att förstå sig på. Klagoguiden Resor hjälper resenären igenom lagstiftningen och talar direkt om vad han eller hon kan ha rätt till.

-Vi hoppas att Klagoguiden Resor ska hjälpa resenärer att få kunskap om sina rättigheter. Med den kunskapen kan man vända sig till flygbolaget eller tågföretaget och kräva det man har rätt till, säger Henrik Axelsson, webbredaktör på Konsumentverket.

Resetjänsten finns på Konsumentverkets webbplats. Du hittar den via länken till höger här på sidan.

 
 
Upp
Uppdaterat eller granskat: 2013-02-19 av Elisabeth Calleberg

Skapad: 2011-03-30 av Elisabeth Calleberg
Mer information:
Borlänge kommun 781 81 Borlänge Tel: 0243-740 00 Org nr: 212000-2239 E-post: This is a mailto link      
xltw%tzEvzxx%uyKmz}wlyrp6%spvzxx%uyKmz}wlyrp6%sp