Servicecenter
Telefon: 0243-740 00 (8-16.30 måndag-fredag)
Besök: Stadshuset, Röda vägen 50 (8-16 måndag-fredag)
Post: Borlänge kommun, 781 81 Borlänge
Borlänge kommun valkansli
0243-741 16
Dela sidan på sociala medier

Lättläst

Den 26 maj 2019 är det val till Europaparlamentet i Sverige.

Du kan rösta på dagen för valet den 26 maj. 

Du kan också förtidsrösta från 8 maj till den 26 maj.

 

I valet väljer vi vilka svenska politiker som ska jobba i Europaparlamentet.

Det väljer vi för att Sverige är med i den Europeiska Unionen.

EU är Europeiska Unionen.

 

EU har ett eget parlament som beslutar om frågor för alla EU-länderna.

Politiker från de olika EU-länderna beslutar tillsammans i Europaparlamentet.

Medborgare i EU-länderna väljer de politiker som ska vara med i Europaparlamentet.

 

Du väljer själv hur du vill rösta

Du röstar med valsedlar och valkuvert.

Valsedlar och valkuvert finns där du kan rösta.

 

Bildspel om EU

Bildspel om hur EU har vuxit fram.

 

Vem får rösta?

När det är val i Sverige

får alla vuxna svenskar rösta.

Alla röster är värda lika mycket.

Du måste ha fyllt 18 år

för att rösta.

 

För att rösta i valet till

Europaparlamentet måste du

vara medborgare i Sverige

eller ett annat EU-land.

Om du är medborgare

i ett annat EU-land måste du

anmäla dig till Länsstyrelsen

minst 30 dagar innan valet

för att få rösta i Sverige. 

 

Det finns olika sätt att rösta

 

1. Rösta på valdagen

2. Rösta i förtid

3. Rösta med bud

 

1. Rösta i vallokalen på valdagen

Adressen och öppettiderna till din vallokal står på röstkortet.

 

Ta med dig ditt identitetskort. 

I vallokalen finns valsedlar och kuvert till valsedlarna. 

Du väljer dina valsedlar utan att någon ser.

 

Du går bakom en skärm.

Där gör du i ordning din röst.

Du kan rösta på ett parti och samtidigt rösta på en särskild politiker.

Du stoppar i en valsedel i ett kuvert.

 

I vallokalen arbetar röstmottagare.

Lämna din valsedel i kuverten till en röstmottagare.

Röstmottagaren skriver upp att du har röstat.

Sedan lägger röstmottagaren din röst i en valurna.

I valurnan förvaras rösterna säkert i vallokalen. 

 

Film: Rösta på valdagen

Film av Valmyndigheten.

 

 

2. Rösta i förtid

Om du inte kan rösta i vallokalen på valdagen finns det andra sätt att vara med i valet.

 

Du kan rösta i Borlänge.

Du måste ha med dig ditt röstkort och identitetskort för att rösta i förväg.

 

I röstningslokalen finns valsedlar och kuvert till valsedlarna.

 

Du väljer dina valsedlar utan att någon ser.

Du går bakom en skärm.

Där gör du i ordning din röst.

Du kan rösta på ett parti och samtidigt rösta på en särskild politiker.

 

Du stoppar i en valsedel för varje val i ett kuvert.

 

Personalen tar emot ditt röstkort och dina valkuvert och lägger dem i ett större kuvert.

Din röst skickas sedan från röstningslokalen till din vallokal.

 

Där skriver röstmottagaren ner att du har röstat och ditt valkuvert läggs ner i en valurna.

 

Film: Rösta i förtid

Film av Valmyndigheten. 

 

 

3. Rösta med bud

Om du inte själv kan komma till din vallokal kan du rösta med bud.

Det betyder att en person hjälper dig att rösta genom att ta din röst till vallokalen.

Du måste själv göra i ordning din röst.

Ett vittne måste vara med när rösten görs i ordning.

 

När du röstar med bud behöver du särskilda kuvert.

Dessa får du av din kommun eller av Valmyndigheten.

 

Bara vissa personer får rösta med bud

Du får bara rösta med bud om du är sjuk, har en funktionsnedsättning eller är gammal.

De som sitter i fängelse eller i häkte får också rösta med bud.

 

Många olika kan vara bud

Du kan be din make, maka, partner, sambo eller någon annan du litar på att hjälpa dig.

 

Om du inte känner någon som kan vara ditt bud kan du få hjälp hos din kommun.

Kommunen väljer ut personer som de litar på som får vara bud för många väljare.

 

Lantbrevbärare kan också vara bud.

Mer om valet i EU

Borlänge kommun 

Information om EU-valet i Borlänge. 

Valmyndigheten 

Valmyndigheten (val.se) har ansvar för val och folkomröstningar. Här finns också filmer om hur de olika sätten för att rösta går till.

Tidningen 8 Sidor 

På den här sidan filmer och texter som handlar om valet i EU. Tidningen 8 Sidor hör inte till något politiskt parti eller någon förening. Myndigheten för tillgängliga medier, MTM, ansvarar för utgivningen av 8 Sidor.

Sidan senast uppdaterad