Borlänge kommun nominerad till Stora kommunikatörspriset - Borlänge kommun
Dela sidan på sociala medier

Borlänge kommun nominerad till Stora kommunikatörspriset

Borlänge kommun har nominerats till Stora kommunikatörspriset, som delas ut till personer och organisationer som gjort stora insatser inom kommunikation det senaste året. Kommunen är nominerad i inte mindre än två kategorier – bästa kommunikativa ledarskap och bästa kommunikation offentlig sektor.

Det är föreningen Sveriges kommunikatörer som årligen delar ut pris till de organisationer och personer som utmärkt sig inom kommunikationsområdet under året. I år skickades 90 förslag till nomineringar in och Borlänge kommun har nu fått 2 nomineringar av totalt 15.

Bästa kommunikativa ledarskap

Kristina Andrén, verksamhetschef för kost- och lokalservice i Borlänge kommun är nominerad för bästa kommunikativa ledarskap. Motiveringen lyder: ”Kristina Andrén har med sitt ledarskap lyckats implementera ledorden "vi" och "tillsammans" så att de genomsyrar verksamheten. Hon har förankrat sitt ledarskap i kommunens värdegrund och lagt tid på att skapa kommunikationssystem för både chefer och medarbetare. Genom sina kommunikationsinsatser under parollen tillsammans, glädje och delaktighet har hon skapat en kraftfull dialog som lett till positiv förändring och utmärkta resultat.”

- Min erfarenhet är att dialog och delaktighet med verksamhetens medarbetare skapar känsla av samhörighet och arbetsglädje. Tillsammans gör vi skillnad för Borlängebon, säger Kristina Andrén, kost- och lokalchef i Borlänge kommun.

Bästa kommunikation offentlig sektor

Borlänge kommuns plan- och markenhet, näringslivsenhet och kommunikationsenhet har nominerats för arbetet med kampanjen kring Sveriges fulaste stad med motiveringen:
”På ett häpnadsväckande sätt vände Borlänge kommun en befarad negativ nyhet till en succé där man lyckades förmedla stadens värden på ett sätt kännetecknat av ärlighet, kaxighet och humor. Detta resulterade i ett stort intresse från både medier och allmänheten där Borlänge kommun tog kontroll över berättelsen och med strategisk fingertoppkänsla lyckades stärka bilden av staden. "Hellre ful och trevlig, än snygg och tråkig" löd budskapet.”

- Det är roligt att även en kommun kan få vara kreativ och modig i sin kommunikation. Vi gläds åt att ha blivit uppmärksammande för det och jobbar för att bli ännu mer kommunikativa - för Borlängebornas skull, säger Anna Carin Johansson, service- och kommunikationschef i Borlänge kommun.

Vinnarna utses den 28 mars i Stockholm.

Länk till Sveriges Kommunikatörer