Borlänge kommun
Servicecenter
telefon: 0243 - 740 00
Telefontid: 08:00-16:30, måndag - fredag.
Konsumentvägledare
Kristina Axelsson
0243-759 06
Dela sidan på sociala medier

Tips för en lyckad julhandel

Det första ljuset i adventsstaken är tänt och det brukar också vara startskottet för julhandeln. Innan du ger dig in i julhandeln, läs gärna våra tips till dig som konsument!

Julhandeln väntas slå nya rekord i år igen enligt prognoser från Handelns utredningsinstitut (HUI Research). Som konsument finns det en del att tänka på. Kommunens konsumentvägledare har samlat några goda råd inför stundande julhandel.

Bedrägerier

Enligt Polisen är konsumenter extra utsatta för bedrägerier i julhandeln. Det rör sig om bedrägerier över telefon, inom näthandeln och i den fysiska julhandeln när många är ute samtidigt och det är trångt och jäktigt. Se Polisens information om hur du skyddar dig mot telefonbedragare längre ner på den här sidan.

Öppet köp

Handla gärna julklapparna på öppet köp, det vill säga om handlaren går med på det. Öppet köp innebär att du kan lämna igen en oanvänd och felfri vara inom överenskommen tid och få dina pengar tillbaka. Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp, du måste fråga butiken om de erbjuder öppet köp. Se till att det antecknas på kvittot hur länge du har öppet köp om det inte redan är förtryckt.

Bytesrätt

Bytesrätt betyder att du får byta den felfria och oanvända varan till en ny vara eller få ett tillgodokvitto. Du har inte bytesrätt enligt lag utan måste fråga om butiken tillämpar bytesrätt. Se till att det antecknas på kvittot hur länge du har bytesrätt om det inte redan är förtryckt.

E-handel

Har du tänkt handla julklappen via Internet? Då har du rätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal (LODA) att ångra köpet inom 14 dagar från den dag du mottagit varan, om du handlat av ett svenskt företag. Vissa varor är dock undantagna från ångerrättsmöjligheten. Vid köp på distans inom EU är det alltid minst 7 dagars ångerrätt. Denna 14 dagars ångerrätt gäller även när du handlar via telefon- och hemförsäljning. Det är viktigt att kolla så att det finns kontaktuppgifter på hemsidan om man skulle behöva nå dem, hur lång leveranstiden är och framförallt att aldrig betala i förskott utan mot faktura.

Present och tillgodokvitto

Ett presentkort eller ett tillgodokvitto är en värdehandling på samma sätt som pengar. Om du tappar bort det har du inte rätt att få ett nytt av butiken. Ett presentkort eller tillgodokvitto gäller i tio år om det inte står något annat. Om det står en kortare tid gäller i regel den. Om butiken upphör, går i konkurs eller byter ägare kan du inte räkna med att kunna utnyttja presentkort eller tillgodokvitto.

Julmarknad och rea

Vid köp på julmarknad gäller konsumentköplagen om det är fel på varan, precis som när du handlar i butik. Se till att du får handlarens namn, adress och telefonnummer så du vet du vart du kan vända dig med eventuella klagomål. Konsumentköplagen, som ger dig rätt att klaga på ursprungliga fel, gäller även när du handlar varor på rea.

Glöm inte att spara kvitton!

Spara alla kvitton! Eftersom du har tre års reklamationsfrist bör kvittot sparas i minst tre år. Du kan med fördel ta en kopia på kvittot alt fota av kvittot innan färgen tynar bort eller be handlaren om ett handskrivet kvitto.

Tänk på att:

  • Leksaker som säljs ska vara CE märkta enligt lag, men kom ihåg att CE märkningen är en självkontroll och därför ingen hundraprocentig garanti för dig som kund.
  • Elektronikprodukter erbjuder ofta öppet köp och bytesrätt, men kräver ofta att varan ska vara plomberad eller i obruten förpackning, läs på kvittot vad som gäller.
  • Handla gärna miljövänligt när sådant alternativ finns.
  • Undvik i största möjliga mån att handla klapparna på kredit- en kredit kan bli en kostsam historia om du inte klarar avbetalningarna.

Till dig som är näringsidkare

På Konsumentverkets webbsida finns mer information om vad som gäller i butiken samt lathundar till konsumentköplagen och konsumenttjänstlag att ladda ner och ha i butiken.

Skydda dig mot telefonbedragare

Konsumentvägledning

Om du har en fråga om dina rättigheter som konsument kan du kostnadsfritt kontakta vår konsumentvägledare vid Konsument Borlänge.