Borlänge kommun
Servicecenter
telefon: 0243 - 740 00
Telefontid: 08:00-16:30, måndag - fredag .
Dela sidan på sociala medier

Ansöka om stöd och hjälp

Här kan du läsa om hur du ansöker om insatser enligt socialtjänstlagen, SoL. Vart du vänder dig och hur utredningen går till.

Personlig kontakt med biståndshandläggare

Du kan ta kontakt genom att ringa till en biståndshandläggare via Borlänge kommuns växel 0243-74 000 som hjälper till att svara på frågor eller lotsar dig vidare till den biståndshandläggare som ansvarar för det område i kommunen där du bor. 

Använd ansökningsblankett eller skriv ett brev           

Du kan skriva ett vanligt brev eller skriva ut en blankett som du fyller i och skickar till Borlänge kommun (länk till blanketten hittar du längst ner på denna sida). En biståndshandläggare hör sedan av sig till dig och ni kommer överens om en tid för hembesök eller möte. Anhöriga eller legal företrädare (god man eller förvaltare) får gärna vara med.

Vad händer vid hembesöket?

Vid hembesöket eller mötet samtalar du och biståndshandläggaren om den insats du ansökt om, hur dina behov ser ut, vad du klarar själv och vad du behöver hjälp med.

Utredning och beslut

Biståndshandläggaren gör sedan en utredning. I utredningen prövas om du har rätt till bistånd enligt socialtjänstlagen, SoL. Du får hem ett skriftligt beslut på din ansökan. I beslutet framgår om insatsen blir beviljad eller om du fått avslag. Om behovet ändras kan du när som helst ansöka igen.

Handläggning av ärendet

Med handläggning menas all den verksamhet och insamilng av uppgifter som syftar till att göra det möjligt för nämnden att fatta ett beslut. Handläggning av allas ärenden skall ske skyndsamt.

Utredningstidens längd

Enligt 7 § Föfvaltningslagen framgår att en utredning ska genomföras så snabbt som möjligt utan att säkerheten eftersätts. Att en utredning ska genomföras skyndsamt får alltså inte innebära att kraven på objektivitet, opartiskhet och allsidighet eftersätts. Vad som menas med så snabbt som möjligt kan inte anges generellt, utan måste bli en bedömning i varje enskilt ärende.

Överklaga beslut

Är du missnöjd med ditt beslut, kan du överklaga till Förvaltningsrätten. Om du behöver hjälp med att överklaga ditt beslut, kan din biståndshandläggare stödja dig med detta.


Sidan senast uppdaterad