Servicecenter
Telefon: 0243-74 000 (8-16.30 måndag-fredag)
Besök: Stadshuset, Röda vägen 50 (8-16 måndag-fredag)
Post: Borlänge kommun, 781 81 Borlänge
Konsumentvägledare
Kristina Axelsson
0243 - 759 06
Dela sidan på sociala medier

Konsumentvägledning

Om du har en fråga om dina rättigheter som konsument kan du kostnadsfritt kontakta vår konsumentvägledare vid Konsument Borlänge.

Konsument är du när du som privatperson handlar varor eller tjänster av ett företag. Vi lämnar alltså inte råd när det gäller köp mellan privatpersoner eller köp mellan två företag.

Som boende i Borlänge kan du få:

  • Information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument utifrån det avtal du har ingått med ett företag.
  • Vägledning i hur du gör en reklamation samt få råd om instanser där ditt ärende kan prövas.
  • Råd inför vissa köp av varor och tjänster. Det kan exempelvis gälla råd inför köp av hantverkstjänst, val av elhandlare, val av telefonoperatör eller köp av bil hos bilhandlare.

Några goda råd

Tänk efter en extra gång innan du genomför ett köp.

  • Läs avtalet, även det finstilta, innan köpet
  • Även muntliga avtal är bindande!
  • Tänk på att fjorton dagars ångerrätt kanske inte alltid gäller, t.ex. vid s.k. hybridförsäljning, då en "monter" finns permanent placerad i ett köpcenter. Där är rättsläget ännu oklart
  • Upprätta ett skriftligt avtal med hantverkare
  • Spara ALLTID kvittot! Du har rätt att reklamera en felaktig vara i tre år efter köpet
  • Betala alla räkningar i tid, dvs några bankdagar innan förfallodagen
  • Fundera på om du räknas som konsument eller näringsidkare vid ditt köp, som konsument har du större möjligheter att exempelvis ångra ett köp.

Signatur krävs vid telefonförsäljning

Från och med den 1 september 2018 måste du godkänna köp från telefonförsäljare genom din skriftliga eller digitala signatur. Klicka på länken nedan för att höra konsumentvägledare Kristina Axelsson berätta mer om denna nya lag.

P4 Dalarna: "Nu krävs det signatur vid telefonförsäljning"

Behöver du hjälp med konsument-, energi- och klimatfrågor?

Träffa oss på Borlänges bibliotek oktober-december 2018.

Polisen informerar: Skydda dig mot telefonbedragare

Nyheter från Konsumentverket


KO har ordet: Konsumtionens baksida

Postat:

Konsumtionen behöver förändras i en hållbar riktning och vi kan alla behöva fundera en extra gång på vilka konsekvenser vår konsumtion får.
Ny dom visar vägen för kortare bindningstider

Postat:

En ny dom slår fast att tolv månader är längsta bindningstiden för premiepensionstjänster.
Underbetyg för juristfirmors avtalsvillkor

Postat:

Konsumentverket har granskat 24 bolag som säljer juridiska tjänster och funnit en rad brister.
Sidan senast uppdaterad